Het meten van de kwaliteit van basisscholen (met interactieve kaart)

No Comment

We hebben het afgelopen jaar op dit blog meerdere stukken gepubliceerd over het meten van de kwaliteit van scholen. De directe aanleiding hiervoor was de scholenlijst die RTL Nieuws in samenwerking met Jaap Dronkers, hoogleraar sociologie aan de Universiteit van Maastricht, had gepubliceerd. UvA-socioloog Thijs Bol uitte zware kritiek op de lijsten, met name op de modelspecificatie en de manier waarop gecorrigeerd werd voor de sociaal-economische compositie van scholen. Jaap reageerde hier uitgebreid op en stelde dat je als onderzoeker zo goed mogelijk de toegevoegde waarde van scholen in kaart moet brengen, ook al zal dit nooit perfect mogelijk zijn.

Een aantal dagen geleden mailde René Schulenberg mij een analyse waar hij beide tekortkomingen van de scholenlijst, zoals geformuleerd door Thijs, heeft opgepikt en verbeterd. In de onderstaande kaart staan de kwaliteitsscores zoals die door René zijn berekend. Lees uiteraard zijn volledige blog voor een uitgebreide methodologische verantwoording.

 

About the author

Armen Hakhverdian
Universitair hoofddocent politicologie aan de Universiteit van Amsterdam

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked (required)