Mijn gast van vandaag is Marco te Brömmelstroet, planoloog en hoogleraar Urban Mobility Futures aan de Universiteit van Amsterdam. Hij schreef samen met Thalia Verkade van de Correspondent Het recht van de snelste: hoe ons verkeer steeds asocialer werd.
Het boek stelt de vanzelfsprekendheid van de dominantie van de auto in ons straatbeeld ter discussie. Hoe is het toch zover gekomen dat we de straat, van oudsher een publieke ruimte die mensen de mogelijkheid bood om allerlei interacties met elkaar aan te gaan, is vervallen tot een ordinaire autoweg?
Er is niets vanzelfsprekends aan die ontwikkeling. Het dominante frame om na te denken over mobiliteit is in termen van efficiëntie. Maar volgens Marco is dit een keuze. Het hóeft niet. Het kan weldegelijk anders.
We praten over de kracht van taal en framing, over hoe de auto gestaag de openbare ruimte kwam te domineren, over de obsessie van beleidsmakers met reistijdwinst en zogenaamde efficiëntie en mobiliteit in tijden van corona.
Volg Marco via Twitter: @fietsprofessor
Achtergronden bij deze aflevering:
- Mobility Language Matters
- ‘We moeten af van het idee dat reizen alsmaar sneller moet’
- Framing systemic traffic violence: Media coverage of Dutch traffic crashes
Download de podcast via iTunes | Spotify | Stitcher | Soundcloud | RSS
Muziek: ‘Pollution‘ door Dexter Britain (CC BY-NC-SA 3.0)
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.