Discriminatie op de arbeidsmarkt is wijdverbreid, vreselijk hardnekkig en komt in Nederland vaker voor dan in andere landen. Dat stelt Lex Thijssen (SCP) die in februari promoveerde op dit onderwerp aan de Universiteit Utrecht.
Lex voerde samen met Bram Lancee (UvA) en Marcel Coenders (SCP) een grootschalig experiment uit in Nederland waarin zij met duizenden identieke CV’s reageerden op openstaande vacatures. Het enige wat de onderzoekers willekeurig varieerden was de afkomst van de sollicitant. Zo konden zij precies achterhalen wat de baankansen waren van kandidaten die weliswaar identiek waren qua geschiktheid, maar verschilden qua afkomst. Lex vertelt over zijn onderzoek en over de bredere literatuur over discriminatie op de arbeidsmarkt.
Volg Lex via Twitter: @LexThijssen.
Achtergronden bij deze aflevering:
- Wel degelijk etnische discriminatie op de arbeidsmarkt: een kritische reactie op Herman Vuijsje (Blog van Lex).
- Etnische discriminatie op de Nederlandse arbeidsmarkt: Verschillen tussen etnische groepen en de rol van beschikbare informatie over sollicitanten (Studie met Lancee en Coenders).
- Rasdiscriminatie op de Amsterdamse arbeidsmarkt (Bovenkerk 1977).
- College voor de Rechten van de Mens over discriminatie bij het solliciteren, bij het werven van kandidaten en de wettelijke kaders en regelgeving omtrent gelijke behandeling.
Download de podcast via iTunes | Spotify | Stitcher | Soundcloud | RSS
Muziek: ‘Pollution‘ door Dexter Britain (CC BY-NC-SA 3.0)
Het tweede artikel over dit onderwerp in korte tijd.
Na 30 minuten bij het antwoord op de vraag of betreffende vorm van discriminatie ook uit andere richtingen kan komen ben ik afgehaakt.
Het hele onderzoek gaat duidelijk mank aan het probleem van goed te kunnen vergelijken en het gegeven dat uiteindelijk er ook veel andere redenen een rol kunnen en zullen spelen bij het selecteren van iemand voor een bepaalde functie.
Iets als discriminatie dat zo diep zit in het pakket menselijke eigenschappen uitbannen betekent het wezen van de mens proberen te veranderen. Dat moet je niet willen en gaat ook zonder geweld niet lukken.
Niet doen dus en gewoon accepteren dat je om wat voor reden dan ook “niet in het team” past. Om in eerste fase van solliciteren discriminatie zo veel mogelijk te kunnen onderdrukken of zelfs uit te schakelen kan deze procedure worden geautomatiseerd. Echter daarna vinder er met geselecteerde kandidaten dan persoonlijke gesprekken plaats waar uiteindelijk op vaak weer subjectieve gronden er een uiteindelijke keuze wordt gemaakt. Het is niet anders dus leer er gewoon mee om te gaan zonder in een slachtofferrol te schieten.
Beste bestrijding van dit probleem is het laten verdwijnen van blijkbaar aanwezige negatieve beeldvorming maar dat gaat veel tijd kosten en zal vooral ook van onderaf in samenleving vorm moeten gaan krijgen.
Ik vind het al heel wat dat je het 30 minuten hebt volgehouden. Verder kan ik “Iets als discriminatie dat zo diep zit in het pakket menselijke eigenschappen uitbannen betekent het wezen van de mens proberen te veranderen. Dat moet je niet willen en gaat ook zonder geweld niet lukken.” niet echt rijmen met “Beste bestrijding van dit probleem is het laten verdwijnen van blijkbaar aanwezige negatieve beeldvorming maar dat gaat veel tijd kosten en zal vooral ook van onderaf in samenleving vorm moeten gaan krijgen.” Het is denk ik beter als we elkaar voortaan negeren.
“Het is denk ik beter als we elkaar voortaan negeren.”
Wel daar had jij mee kunnen beginnen door geen reactie te geven.
Nu lijkt het er op dat je slecht kunt omgaan met een andere mening.
Trouwens je ‘voorstel’ is ook heel vreemd als, zoals staat aangegeven, je ook onderzoek doet naar de publieke opinie.
Er zijn mensen die oude gewoontes en gedrag blijven goedpraten, zelfs als ze tegen de wet zijn.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/discriminatie/verbod-op-discriminatie
De site geeft in ieder geval duidelijk aan welke retorische kenmerken in juridische zin discriminatie moet hebben om niet als zodanig te worden aangemerkt. Of hier een werkelijke gedragsverandering kan worden bewerkstelligd is de vraag. In ieder geval wel tot het ontwikkelen van hypocriete attitudes. Hypocrisie wordt wel eens als beschaving gezien omdat je niet botweg je emoties uit, maar waarom lijkt het politiek correcte discours zo vreselijk hypocriet te zijn? Is het de morele superioriteit van bijvoorbeeld degene die zwart zijn als een vorm van sublimiteit ervaart zoals ik in De Groene (nr. 33, bladzijde 60) las waar een uitspraak van Beyoncé wordt geciteerd. Mijn eerste reactie was een dergelijke uitspraak in de mond van Goebbels te leggen en hoe deze dan klinkt!