• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
StukRoodVlees

Politicologie en actualiteit

  • OVER SRV
  • AUTEURS
  • CATEGORIEËN
  • ARCHIEF
  • CONTACT

De Europese reactie op de Inflation Reduction Act: geen ‘yes we can’ benadering maar een juridische fuik 

door Sandrino Smeets 04/04/2024 1 Reactie

Meer dan een jaar is Europa bezig geweest met het zoeken naar een antwoord op de Inflation Reduction Act (IRA). In het najaar van 2022 lanceerde de Amerikaanse overheid dit ogenschijnlijk onbegrensde subsidiepakket voor investeringen in groene industrie en hernieuwbare energie. De paniek in Europa was groot. Europese groene hightech industrieën zouden zwaar in het nadeel zijn, en in het slechtste geval hun productie naar de Verenigde Staten verplaatsen. Hoe reageerde Europa op deze bedreiging?

Even terug in de tijd: de aankondiging van IRA

De Europese Raad van December 2022 was het uitgelezen moment om te komen met een Europees antwoord. De stemming was goed. De nationale energieministers waren er zojuist in geslaagd om het eens te worden over een pakket maatregelen om de energieprijzen enigszins onder controle te krijgen. Drie dagen later bereikten de lidstaten met het Europees Parlement een akkoord over de belangrijkste bouwstenen van het fit-for-55 pakket (het wetgevingspakket van de Europese Green Deal). Daarmee waren de belangrijkste targets voor de energietransitie in steen gebeiteld. Voor even leek Europa niet in crisis, en wel op koers.

Deze betrekkelijke rust werd ruw verstoord door de IRA. De leiders realiseerden zich dat energieprijzen hoog zouden blijven en dat Europa structureel in het nadeel was ten opzichte van de VS en China, in het bewerkstelligen van de groene en digitale transities. In Commissie-taal heette dat: ‘de vraag soms wat voorliep op het aanbod’. In lekentermen: het ontbrak Europa aan de grondstoffen, productiecapaciteit en financiële middelen om al die warmtepompen en batterijopslag te realiseren.

De IRA legde een dieper probleem bloot: wortels versus stokken

Europa had gekozen voor een systeem van ‘stokken’: beprijzen, uitfaseren, verbieden en bovenal het juridisch afdwingbaar maken van doelstellingen, waarvan het de vraag was of ze praktisch haalbaar en uitvoerbaar zouden zijn. De Verenigde Staten kozen voor ‘wortels’: een systeem van stimuleren en ondersteunen van inspanningen, in plaats van afrekenen op doelen. Europa moest wel mee in deze trend.

Zo werd een Franse ‘dirigistische’ industrieagenda voor even gemeengoed. De Europese leiders riepen op om alles in het werk te stellen om Europese groene hightech industrieën te beschermen en stimuleren. De Duitse Kanselier, Scholz, lag in Brussel onder vuur vanwege het Duitse steunpakket van 200 miljard voor burgers en bedrijven, en bood daarom weinig weerstand. Zelfs de liberale premier Rutte gaf aan dat er grenzen waren aan openheid en globalisering.

Op zoek naar antwoorden op IRA

In de eerste maanden van 2023 ging de Europese machinerie in overdrive, op zoek naar antwoorden op de IRA. De Europese Commissie kwam op 1 februari met een omvangrijk groen industrieplan. De President van de Europese Raad, Charles Michel, spande de kroon. Michel vroeg om meer ruimte voor staatssteun, het mobiliseren van bestaande EU fondsen, en bovenal een omvangrijk Europees soevereiniteitsfonds, als opvolger van het Covid Herstel (NGEU) fonds.

Commissievoorzitter Ursula von der Leyen had eigenhandig een voorschot genomen op dit soevereiniteitsfonds in haar State of the Union toespraak van September 2022. Het idee werd op ambtelijk niveau direct van tafel geveegd. De karakterisering ‘Marx op Steroïden’ kwam van de Nederlandse ambassadeur, Robert de Groot. Maar achter de schermen waren Duitse vertegenwoordigers minstens zo kritisch. Europa had geen behoefte aan nieuw, geld. Er was nog meer dan voldoende geld over in het eerste noodfonds.

Terwijl President Michel zijn wonden likte, koos Commissie voorzitter Von der Leyen eieren voor haar geld. Het voorstel voor een soevereiniteitsfonds werd afgezwakt tot een Strategic Platform voor Technologieën (STEP), grotendeels een herijking van bestaande fondsen. Dit platform werd bovendien onderdeel van een bredere herziening van de Europese meerjarenbegroting (MFK), een herziening waar geen enkele lidstaat op zat te wachten. Na een half jaar steggelen, werden de leiders het eens over een ding: geen nieuw geld, behalve voor Oekraïne. Van het afgeschaalde STEP pakket overleefde uiteindelijk slechts 1,5 miljard extra voor een Europees defensiefonds.

Impactanalyse IRA (of toch niet?)

Ondertussen had de Commissie een impactanalyse gedaan van de IRA, met als voornaamste conclusie dat het eigenlijk te vroeg was voor een impactanalyse. De kabinetschef van Von der Leyen, Björn Seibert, had de ambassadeurs ondertussen aangeraden om niet te hard van leer te trekken tegen de VS. Groene investeringen waren immers goed, en Chinees protectionisme vormde een groter probleem. Bovendien, zo hadden Amerikaanse vertegenwoordigers Seibert verteld, Europa kon toch gewoon hetzelfde doen? Sterker nog, Europese ambtenaren kwamen tot de conclusie dat met het NGEU fonds, met zijn 37% groene en 20% digitale investeringen, Europa in feite al haar eigen IRA had met een omvang van meer dan 300 miljard euro.

Conclusie: Meer van het zelfde en het risico op een juridische fuik

En dus eindigde de zoektocht in meer van hetzelfde. Europa creëert een nieuw bureaucratisch instrument (een online portal), gaat de dialoog aan met de industrie, en probeert ondertussen de regeldruk vanuit Brussel te verlichten. De Europese Raad probeert op een informele Europese top in april nog wat piketpaaltjes te slaan voor de Europese clean-tech industrie. Maar alle grotere initiatieven worden over de Europese verkiezingen heen getild.

Hiermee gaat de kans voorbij om een echte les te trekken uit de IRA. Een les die met het oog op het huidige verzet tegen de groene agenda, goed van pas was gekomen. De IRA bood namelijk een positief antwoord op het onbestendige gevoel bij burgers en bedrijven niet vanwege de energietransitie als zodanig, maar vanwege de wijze waarop Europa deze transitie tracht te realiseren: namelijk via een ‘yes we can’ benadering in plaats van een juridische fuik.

Picture by Christiaan Colen, license.

Categorie: Uncategorized

Over de auteur

Sandrino Smeets
Sandrino Smeets is docent en onderzoeker en houdt zich bezig met Europese besluitvorming. Hij doet onderzoek naar de grote crisisonderhandelingen en hervormingen tijdens de Eurocrisis, migratiecrisis en Covid-19 crisis.
  • Sociale media links 

Lees Interacties

Reacties

  1. Ronald Heijman zegt

    04/04/2024 om 12:21

    Deze analyse geeft goed het volgende aan:
    . De EU is weer eens te laat met schakelen op majeure beleidsterreinen
    . De EU is reactief en niet proactief
    . Met de moeizame samenwerking in de VS tussen democraten en republikeinen, weten zij op economisch terrein, wel op tijd majeure ingrepen te doen, wat in de EU kennelijk veel moeizamer gaat.
    . Wij zijn te verdeeld en niet goed gestructureerd voor snelle, noodzakelijke ingrepen.
    . Wij laten kortzichtige groepsbelangen prevaleren boven het algemeen belang en de vooruitgang.
    Het doel van de EU zou moeten zijn om haar grote potentielen voor tevredenheid, voorspoed, leefwijze, handelswijze, verantwoordelijkheid en cultuur als toegevoegde waarde, concurrentiekracht en voorkeurspositie te benutten. Met zaken zoals vrijheid, staatsrechtelijkheid, democratie, bescherming van belangen en rechten van burgers, intituties, bedrijven en kapitaal, en investeringen in innovatie van maatschappij en bedrijven, wetenschap en technologie. Met weerbaarheidsprogramma’s en bestrijding van vijanden, criminelen, corruptie, ondermijning discriminatie en ziektes.
    Kortom schild en kathalisator van de vooruitgang.
    Dat alles kunnen wij niet aan het bedrijfsleven overlaten, een oude kortzichtige gedachte van vorige generaties, uit persoonlijk eigen belang van machthebbers.
    Het algemeen belang moet dominant worden ter bescherming van de macro-, meso- en microbelangen. Macht door kracht die alleen gezamenlijk kan worden ontwikkeld. Voor ons Europa binnen de EU.
    De ervaren nadelen dienen te worden weggenomen of geaccepteerd, de grote voordelen veel beter worden benut en gecommuniceerd.
    Een krachtig beleid door sterke politici is daarbij nodig, die grote projecten en investeringen ontwikkelen om bovenstaande doelstellingen te realiseren. Geen vetorechten en ondermijning toestaan.. Zeker in een economisch- maatschappelijk- en geopolitiek risicovolle tijd. Landen die structureel de vooruitgang blokkeren verwijderen uit ons bestel.
    Maak de slaapwandelende reus eindelijk eens wakker.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Primaire Sidebar

Volg ons

  • Facebook
  • Twitter
  • RSS Feed

Populaire berichten

De ideologie van Forum voor Democratie

De ongemakkelijke realiteit van de antivaccinatie-beweging

Wat als… Nederland het Britse kiesstelsel zou hebben?

Willekeurige berichten

Foto: Wouter Engler (CC-BY-SA 4.0)

Expats en hun stem bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2021

Komt er een Sleepwet-referendum?

Wat zijn de partijen van plan met onze democratie?

Podcast

Episode 132 – The 2025 German elections, with Tarik Abou-Chadi

We are joined by Tarik Abou-Chadi (Oxford) to discuss the dystopian reality of the 2025 German … [Lees verder...]

Aflevering 131 – Het regionale kiesstelsel van Pieter Omtzigt, met Henk van der Kolk en Simon Otjes

De Stuk Rood Vlees podcast is terug, en wel met een gortdroge aflevering over kiesstelsels! In het … [Lees verder...]

Episode 130 – Countdown to Extinction (UK edition), with Rob Ford

It's time for our UK election preview with our old pal Rob Ford (University of Manchester). Are the … [Lees verder...]

Populisme

Wie is er bang van ‘het volk’? Politiek elitisme in vier Europese landen

Het succes van populisme leidde de afgelopen jaren tot een omvangrijke literatuur rond de vraag wie … [Lees verder...]

Aflevering 127 – Waardenloze politiek (en een stukje formatie), met Tom van der Meer

Tom van der Meer (UvA) schuift aan om te vertellen over zijn nieuwste boek 'Waardenloze politiek: … [Lees verder...]

Plaatjes van de electoraatjes 2023: de PVV

Op 22 november zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. In deze serie gaan wij aan de hand van een … [Lees verder...]

Blogroll

  • Andrew Gelman
  • Ballots & Bullets
  • Fight Entropy
  • FiveThirtyEight
  • The Monkey Cage
  • The Upshot
  • Wonkblog
  • OVER SRV
  • AUTEURS
  • CATEGORIEËN
  • ARCHIEF
  • CONTACT

© 2025 StukRoodVlees

Copyright © 2025 · SRV Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in