• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
StukRoodVlees

Politicologie en actualiteit

  • OVER SRV
  • AUTEURS
  • CATEGORIEËN
  • ARCHIEF
  • CONTACT

Google Experiment

door Gijs Schumacher 20/05/2013 0 Reacties

Het internet biedt de sociale wetenschappen verschillende mogelijkheden om op nieuwe manieren gegevens te verzamelen. Zo wordt Facebook gebruikt voor experimenten (hier, hier en hier) en biedt Amazon met Mechanical Turk een methode aan om zeer goedkoop en eenvoudig survey onderzoek te doen. Met dank aan een gulle gever hebben Bert Bakker en ik laatst een klein experimentje gedaan waarbij we Google Ads gebruikten. In dit experiment gebruikten we verschillende politieke boodschappen (een positieve, een negatieve en een neutrale) om te evalueren welke van deze politieke boodschappen populairder is. Ook wilden we weten of mensen met sommige eigenschappen eerder geneigd zijn op een van de drie boodschappen te klikken. Populairiteit is eenvoudig te meten in de Google Ads software, dat is namelijk het aantal clicks op de ad gedeeld door het aantal keer dat de boodschap geplaatst is (C/I ratio). Om verschillen in eigenschappen te testen werden mensen die op de ad klikten doorverwezen naar een survey. De drie boodschappen staan in de tabel hieronder.

fig1

Vonden wij een verschil in populariteit? Zeker. Niet geheel onverwachts is de negatieve ad het populairst met een C/I ratio van 0.176. Dit betekent dat er 46 keer op de ad geklikt is en deze 26180 keer bij een zoekopdracht geplaatst is (wij hadden politiek, politici, enkele namen van politici en partijen als zoektermen ingevuld). De positieve ad was het minst populair (16 clicks op 47452 views, C/I ratio van 0.034). De neutrale ad eindigde in het midden en alle verschillen zijn significant. De respons op de survey was extreem laag, dus daar hadden we niks aan.

Het ging ons niet om de resultaten – die zijn nogal voorspelbaar. Het ging ons om een evaluatie van Google Ads als methode voor dataverzameling. Het voordeel is dat het extreem goedkoop is, het experiment kostte namelijk 60 euro. Zo zou je een hele reeks boodschappen kunnen testen en evalueren, wat interessant is voor studenten of onderzoekers met een interesse in (de effectiviteit van) politieke communicatie. Het probleem is dat je geen achtergrond data verkrijgt door de (verwachte) minieme survey respons. Bij Facebook krijg je wel de achtergrond data (hoewel dat ook beperkt is).

Ik weet zeker dat bedrijven en politiek strategen Google Ads of Facebook gebruiken om bepaalde boodschappen te testen, maar wat mij het meest heeft verbaasd is hoe weinig ik hierover aan literatuur vond. Laat het dus weten als je iets goeds weet.

Filed Under: Kiezers en publieke opinie, Media, Politicologie en Methodologie Tagged With: ads, communicatie, experiment, Facebook, google

Over de auteur

Gijs Schumacher
Gijs Schumacher (1982) is Universitair Hoofddocent Politicologie aan de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek gaat over politiek gedrag van kiezers en van elites. In het specifiek richt hij zich op emoties, partij organisaties, vertegenwoordiging, populisme en persoonlijkheid. Hij is tevens (co-) directeur van het Hot Politics Lab.
Website: http://gijsschumacher.nl
  • Sociale media links 

Reader Interactions

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primary Sidebar

Volg ons

  • Facebook
  • Twitter
  • RSS Feed

Populaire berichten

De ideologie van Forum voor Democratie

De ongemakkelijke realiteit van de antivaccinatie-beweging

Wat als… Nederland het Britse kiesstelsel zou hebben?

Willekeurige berichten

De politicologie liet mij niet in de steek, maar andersom

Hoe krijgen partijen lokale lijsten vol?

Prima peilingen in Noorwegen

Podcast

Episode 106 – “I’m f**king furious and I don’t f**king care anymore”, with Rob Ford

Rob Ford (University of Manchester) joins us to discuss the resignation of Liz Truss and the sorry … [Lees verder...]

Episode 105 – A new prime minister and a new monarch, with Rob Ford

For the first time ever, the UK acquired a new prime minister and a new monarch in the same week. … [Lees verder...]

Aflevering 104 – Terugblik gemeenteraadsverkiezingen, met Josje den Ridder, Simon Otjes en Tom van der Meer

We gaan de gemeenteraadsverkiezingen nabeschouwen met Josje den Ridder (SCP), Simon Otjes … [Lees verder...]

Populisme

Analyse van raadsinstrumenten laat zien: ook in gemeenteraden heerst het monisme

Het is alweer ruim een half jaar geleden dat de gemeenteraadsverkiezingen plaatsvonden. Inmiddels … [Lees verder...]

Gevoelens van culturele afstand als verklaring voor de opleidingskloof in anti-establishment-opvattingen en -gedrag

In veel Westerse democratieën leven onder een aanzienlijk deel van de bevolking … [Lees verder...]

Aflevering 94 – De ‘Heilige Alliantie’ tussen orthodoxe christenen en radicaal-rechts, met Sander Rietveld

Mijn gast van vandaag is Sander Rietveld, politicoloog en onderzoeksjournalist bij Zembla. Sander … [Lees verder...]

Blogroll

  • Andrew Gelman
  • Ballots & Bullets
  • Fight Entropy
  • FiveThirtyEight
  • The Monkey Cage
  • The Upshot
  • Wonkblog
  • OVER SRV
  • AUTEURS
  • CATEGORIEËN
  • ARCHIEF
  • CONTACT

© 2023 StukRoodVlees

Copyright © 2023 · SRV Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in