• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
StukRoodVlees

Politicologie en actualiteit

  • OVER SRV
  • AUTEURS
  • CATEGORIEËN
  • ARCHIEF
  • CONTACT

Het publicitaire nadeel voor vrouwelijke politici

door Rens Vliegenthart 12/12/2013 3 Reacties

Herinnert u zich Sarah Palin nog? De voormalige gouverneur van Alaska en Republikeinse kandidate voor vice-president in de Amerikaanse presidentsverkiezingen van 2008 was alles behalve onbesproken. Als running-mate van John McCain trok zij enorm veel media-aandacht en was voor velen onderwerp van spot, onder andere vanwege uitspraken over haar buitenlandervaring als “I can see Russia from my house”. Overigens was dit helemaal geen uitspraak van haar zelf, maar was het komediante Tina Fey die haar persifleerde en dat zei.

 

Negatief over Palin

De Amerikaanse politicologen Melissa Miller en Jeffrey Peake onderzoeken in een recent gepubliceerd artikel (paywall) in het tijdschrift International Journal of Press/Politics de berichtgeving in zeventien dagbladen over Sarah Palin gedurende de verkiezingscampagne van 2008. Zij vergelijken die berichtgeving met die over Joe Biden, de democratische kandidaat voor het vice-presidentschap. Ze kijken naar aandacht, toon en onderwerpen waarmee Palin in het nieuws komt. Het blijkt dat ze inderdaad heel veel aandacht krijgt, maar dat die aandacht veel negatiever is dan die voor Biden (en ook voor McCain). Verder was er disproportioneel veel aandacht voor haar sekse, optreden en familie status.

Deze berichtgeving was niet zonder gevolgen. Miller en Peake koppelen de uitkomsten van hun inhoudsanalyse aan de gegevens van de National Annenberg Election Survey, één van de meest grootschalige onderzoeken naar publieke opinie gedurende Amerikaanse verkiezingscampagnes. Zij laten zien dat respondenten die aan de krantberichtgeving over Palin zijn blootgesteld beïnvloed worden. Dit pakt niet goed uit voor Palin: zowel de toon als de berichtgeving waarin de sekse van Palin centraal staat zorgt voor een minder positief beeld over haar capaciteiten.

 

Vrouwelijke politici in de media

Nu is het natuurlijk zo dat Palin een geval apart is. Enerzijds benadrukte zij in haar optredens veelvuldig haar feminiene kant (bijvoorbeeld als ‘hockey mom’), maar anderzijds werd ook haar masculiene kant voor het voetlicht gebracht, bijvoorbeeld met beelden waarin zij zichzelf presenteert als jager. Daarnaast gaf haar optreden regelmatig aanleiding tot negatieve berichtgeving. Toch blijkt uit talloze onderzoeken in de Amerikaanse context dat ook andere vrouwelijke politici met dezelfde nadelen kampen. Hun sekse wordt overdreven vaak benadrukt en dit gebeurt ten koste van de politieke inhoud, waardoor hun legitimiteit als (mogelijk) volksvertegenwoordiger wordt aangetast.

Het nadeel voor vrouwelijke politici beperkt zich niet tot de Verenigde Staten. Liesbet van Zoonen beargumenteert (paywall) dat ook in Europa de huidige sterk gepopulariseerde en gepersonaliseerde media-presentatie van politiek in het nadeel van vrouwen werkt. ‘Celebrity politics’ zoals Van Zoonen het noemt, zorgt voor een ongemakkelijke situatie voor de politica, waarin fysiek voorkomen en politieke vaardigheden samen moeten worden gebracht. Er blijkt in de mediapresentatie en beeldvorming een haast onoverkomelijke spanning tussen beiden te bestaan. Aan de hand van twee van de meest succesvolle vrouwelijke politici van het afgelopen decennium, de Finse Tarja Halonen en de Duitse Angela Merkel, wordt duidelijk dat vrouwen deels gedwongen worden te kiezen voor een zeer traditionele, zakelijke en ongepersonaliseerde zelfpresentatie, maar dat dit veelvuldig tot ongemakkelijke situaties kan leiden.

In hoeverre het beperkte aantal vrouwen op hoge posities ook in de Nederlandse politiek te verklaren valt door het publicitaire nadeel voor vrouwelijke politici is moeilijk te zeggen. Maar helpen doet het zeker niet.

Filed Under: Kiezers en publieke opinie, Media, Religie, ideologie en ethiek Tagged With: gender, media, sarah palin, verenigde staten

Over de auteur

Rens Vliegenthart
Rens Vliegenthart
Rens Vliegenthart (1980) is hoogleraar Media en Samenleving bij de afdeling communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is wetenschappelijk directeur van de Amsterdam School of Communication Research en editor van het politicologische tijdschrift Acta Politica. In zijn onderzoek houdt hij zich bezig met de interactie tussen media en politiek en de effecten van mediaberichtgeving op kiezers.
Website: http://rensvliegenthart.com
  • Sociale media links 

Reader Interactions

Comments

  1. Gijs SchumacherGijs Schumacher says

    12/12/2013 at 15:59

    Welke talloze onderzoeken uit de Amerikaanse context verwijs je nu naar?

    Log in om te reageren
  2. RensRens says

    12/12/2013 at 17:11

    @Gijs: zie het artikel van Miller en Peake, zij geven een flink aantal voorbeelden

    Log in om te reageren
  3. AvatarLiesbet says

    13/12/2013 at 11:00

    Zie ook http://www.thealmagest.com/media-images-women-getting-worse/6116

    Log in om te reageren

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primary Sidebar

Volg ons

  • Facebook
  • Twitter
  • RSS Feed

Populaire berichten

De ideologie van Forum voor Democratie

De ongemakkelijke realiteit van de antivaccinatie-beweging

Wat als… Nederland het Britse kiesstelsel zou hebben?

Willekeurige berichten

Bron: creozavr (pixabay.com)

Hoe Nederlanders denken over hun politieke tegenpolen

Radicaal rechts: nepaccounts en neppopulariteit

Hoe politici sociale media advertenties gebruiken als campagne-wapen

Podcast

Aflevering 92 – Het kabinet-Rutte III treedt af, met Tom Louwerse en Tom van der Meer

Het kabinet-Rutte III is afgetreden vanwege het zogenaamde toeslagenschandaal. De Belastingdienst, … [Lees verder...]

Episode 91 – Coup, insurrection, or what? with Abbey Steele

Last Wednesday an armed mob attacked and occupied the U.S. Capitol Building where both houses of … [Lees verder...]

Episode 90 – The Nightmare Before Brexit, with Rob Ford

Who else to turn to for our Christmas Special than our old pal Rob Ford (University of Manchester). … [Lees verder...]

Populisme

Plaatjes van de electoraatjes: FVD

Op 17 maart zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. In deze serie ga ik aan de hand van een … [Lees verder...]

Aflevering 87 – De crisis bij Forum voor Democratie, met Sarah de Lange en Léonie de Jonge

Deze aflevering staat in het teken van de crisis bij Forum voor Democratie. Waarom ontplofte juist … [Lees verder...]

Corona en radicaal-rechts populisme: einde van een tijdperk?

Betekent de coronacrisis het begin van het einde van het radicaal-rechtse populisme in Europa? Deze … [Lees verder...]

Blogroll

  • Andrew Gelman
  • Ballots & Bullets
  • Fight Entropy
  • FiveThirtyEight
  • The Monkey Cage
  • The Upshot
  • Wonkblog
  • OVER SRV
  • AUTEURS
  • CATEGORIEËN
  • ARCHIEF
  • CONTACT

© 2021 StukRoodVlees

Copyright © 2021 · SRV Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in