• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
StukRoodVlees

Politicologie en actualiteit

  • OVER SRV
  • AUTEURS
  • CATEGORIEËN
  • ARCHIEF
  • CONTACT

Ibn Ghaldoun: etnisch gesegregeerde of juist gemengde scholen?

door Tom van der Meer 13/06/2013 1 Reactie

Vandaag worden dan toch de examencijfers bekendgemaakt voor de meeste scholen in Nederland. Alleen de examenkandidaten van de islamitische school Ibn Ghaldoun in Rotterdam zullen examens moeten overdoen, na de diefstal en verspreiding van 24 examens.

Verschillende politici, waaronder die van de PVV en van het CDA, hebben opgeroepen de Ibn Ghaldoun te sluiten. De verantwoordelijke Rotterdamse CDA-wethouder zou het inmiddels al hebben voorgesteld aan de scholengemeenschap. Anderen gaan nog verder en menen dat islamitische scholen helemaal verboden moeten worden, omdat ze de integratie tegenwerken.

Moeten we toewerken naar etnisch gemengde klassen of juist toestaan dat iedere minderheid zijn eigen (gesegregeerde) school opricht? Ongeacht de beleidskeuze, tegenstanders zullen elk van beide richtingen wegzetten als politiek correct en multiculti. Toch lijkt het, gegeven de toegenomen diversiteit van de samenleving, een onvermijdelijke keus. Wat heeft wetenschappelijk onderzoek hierover te zeggen?

Leerprestaties

Presteren leerlingen beter in scholen die etnisch gemengd zijn of juist in scholen die etnisch gesegregeerd zijn? Het probleem is moeilijk te onderzoeken. Etnische diversiteit gaat immers hand in hand met allerlei andere verklaringen (als armoede, inkomensongelijkheid en gemiddeld lager opleidingsniveau van ouders). Bovendien moeten we secuur onderscheid maken tussen de prestaties van etnische minderheden (zo scoren migrantenkinderen over het algemeen minder goed) en de prestaties van leerlingen in een klas met veel etnische minderheden (waar de discussie feitelijk over gaat). De discussie loopt nog altijd.

Voor Nederland lijkt het antwoord vooralsnog te zijn dat etnische diversiteit nauwelijks invloed heeft. Lex Herweijer (SCP) concludeert dat etnische diversiteit op de middelbare school geen enkele invloed heeft. Op de basisschool is de invloed klein en specifiek: “als rekening wordt gehouden met het gemiddelde opleidingsniveau van de ouders van leerlingen, blijft alleen bij rekenen een klein negatief effect van de etnische diversiteit zichtbaar. Op andere terreinen (begrijpend lezen, de woordenschat, de score op de Cito-eindtoets) is er uitsluitend een effect van het gemiddelde opleidingsniveau van ouders.

 

Integratie

Andere onderzoekers hebben gekeken naar het effect van etnische diversiteit van klassen op wederzijds vertrouwen en op vriendschapsbanden. Je zou kunnen verwachten dat menging zou leiden tot betere integratie. Peter Dinesen (Universiteit van Kopenhagen) toont aan dat onder autochtone Deense kinderen het sociaal vertrouwen niet hoger is in gemengde klassen dan in homogene klassen, maar het vertrouwen in migranten wel. Andrej Kokkonen (Universiteit van Gothenborg) concludeert dat Zweedse leerlingen in etnisch diverse scholen niet meer of minder tolerant zijn dan die in homogene scholen. En in lopend onderzoek van Miles Hewstone (Oxford) blijken Britse leerlingen van etnisch gemengde scholen weliswaar positiever te zijn over de etnische out-group, maar hun vrienden en lunchgenoten nog altijd te kiezen langs etnisch gesegregeerde lijnen.

Inmiddels is een groot internationaal team van Britten, Duitsers, Zweden en Nederlanders een groot project opgestart om de integratie van schoolgaande migrantenkinderen door de tijd heen te volgen.

 

Pesten

Een interessant onderzoek, ten slotte, komt van onder anderen Jochem Tolsma. Hij onderzocht met zijn collega’s het pestgedrag van kinderen. Er wordt evenveel gepest over etnische scheidslijnen heen als binnen de eigen etnische groep. In die zin speelt etniciteit dus geen rol. Naarmate klassen etnisch gemengder worden, neemt het pesten toe – maar dat geldt voor beide vormen van pestgedrag (binnen en tussen etnische groepen) evenzeer.

 

Segregatie, diversiteit en Ibn Ghaldoun

Het is een tamelijk sobere conclusie. Segregeren of juist mengen; het maakt allemaal over het algemeen bar weinig uit voor het gedrag van leerlingen.

Het specifieke geval van de gesegregeerde Rotterdamse Ibn Ghaldoun is weliswaar herhaaldelijk vanwege schandalen in het nieuws gekomen om prestaties, fraude en diefstal. Maar die schandalen hebben mogelijk meer te maken met wanbestuur dan met de etnische samenstelling van de school.

Filed Under: Civil society, Regering en beleid, Religie, ideologie en ethiek Tagged With: etnische diversiteit, integratie, leerprestaties, pesten, scholen, segregatie, tolerantie

Over de auteur

Tom van der Meer
Tom van der Meer
Tom van der Meer (1980) is Hoogleraar Politicologie, in het bijzonder Legitimiteit, Ongelijkheid en Burgerschap, aan de Universiteit van Amsterdam. Eerder werkte hij bij het Sociaal en Cultureel Planbureau en aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Hij is sinds 2015 co-Directeur van het Nationaal Kiezersonderzoek (NKO) en Lokaal Kiezersonderzoek (LKO). Hij doet voornamelijk onderzoek naar Politiek vertrouwen, Kiesgedrag (electorale volatiliteit), Politieke socialisatie, en Sociaal kapitaal (burgerparticipatie, etnische diversiteit).
  • Sociale media links 

Reader Interactions

Comments

  1. AvatarWalther Kok says

    13/06/2013 at 15:13

    Voor de betrokken ouders (en wellicht ook de kinderen zelf) spelen ook heel andere redenen voor hun schoolkeuze dan de hier genoemde van integratie en prestatie. Hoe interessant dit artikel ook is, ook over deze motieven zou wetenschappelijk, politicologisch onderzoek iets moeten zeggen…

    Log in om te reageren

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primary Sidebar

Volg ons

  • Facebook
  • Twitter
  • RSS Feed

Populaire berichten

De ideologie van Forum voor Democratie

De ongemakkelijke realiteit van de antivaccinatie-beweging

Wat als… Nederland het Britse kiesstelsel zou hebben?

Willekeurige berichten

De electorale risico’s van een linkse fusie

Is het referendum vooral een speeltje voor nee-stemmers?

Is het glazen plafond in de wetenschap plots verdwenen? Dat lijkt me sterk

Podcast

Aflevering 92 – Het kabinet-Rutte III treedt af, met Tom Louwerse en Tom van der Meer

Het kabinet-Rutte III is afgetreden vanwege het zogenaamde toeslagenschandaal. De Belastingdienst, … [Lees verder...]

Episode 91 – Coup, insurrection, or what? with Abbey Steele

Last Wednesday an armed mob attacked and occupied the U.S. Capitol Building where both houses of … [Lees verder...]

Episode 90 – The Nightmare Before Brexit, with Rob Ford

Who else to turn to for our Christmas Special than our old pal Rob Ford (University of Manchester). … [Lees verder...]

Populisme

Plaatjes van de electoraatjes: FVD

Op 17 maart zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. In deze serie ga ik aan de hand van een … [Lees verder...]

Aflevering 87 – De crisis bij Forum voor Democratie, met Sarah de Lange en Léonie de Jonge

Deze aflevering staat in het teken van de crisis bij Forum voor Democratie. Waarom ontplofte juist … [Lees verder...]

Corona en radicaal-rechts populisme: einde van een tijdperk?

Betekent de coronacrisis het begin van het einde van het radicaal-rechtse populisme in Europa? Deze … [Lees verder...]

Blogroll

  • Andrew Gelman
  • Ballots & Bullets
  • Fight Entropy
  • FiveThirtyEight
  • The Monkey Cage
  • The Upshot
  • Wonkblog
  • OVER SRV
  • AUTEURS
  • CATEGORIEËN
  • ARCHIEF
  • CONTACT

© 2021 StukRoodVlees

Copyright © 2021 · SRV Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in