Als er meer getweet wordt over een kandidaat of een partij, haalt die dan meer stemmen bij de verkiezingen? De Volkskrant bespreekt vandaag een onderzoek waarin dat beweerd wordt. Het onderzoek laat zien dat “alleen al de kwantiteit van tweets over een kandidaat kan een (Amerikaanse) verkiezingsuitslag voorspellen.” Is dat zo?
De kunst van het beoordelen van dit soort onderzoek zit hem toch vaak in het lezen van de paper. Tweets blijken dan ineens maar 28% van de variatie in de verkiezingsuitslagen (van kandidaten per district in de VS) te verklaren. Niet slecht voor een resultaat in de sociale wetenschappen maar om nu te beweren dat tweets een uitslag voorspellen. Sterker nog, de auteurs voegen controle variabelen toe die veel belangrijker blijken te zijn: bijvoorbeeld het stemgedrag van het district bij voorgaande verkiezingen of het percentage blanken in een kiesdistrict. Tweets maken wel iets uit, maar in een district dat 90% Republikeins is gaan 1,000,000 tweets over een Democratische kandidaat weinig uitmaken.
Wat de auteurs achterwege laten is een controle voor campagne uitgaven. Dat blijkt – zeker voor zittende kandidaten – bij te dragen aan een verkiezing. Omdat campagnes ook steeds meer tweeten en online gevoerd worden zouden de uitgaven weleens het aantal tweets kunnen voorspellen. Dan voegt de nieuwe variabele – het aantal tweets – weinig toe aan bestaande modellen, behalve dan dat het relatief eenvoudig te meten is.
De conclusie is dus (helaas weer) dat de wereld toch wat ingewikkelder is. Twitter kan zeker helpen, maar het aantal tweets zelf is zeker niet voldoende om een uitslag te voorspellen.
Kristof Jacobs zegt
Interessant stuk. Het is niet de eerste keer dat gesuggereerd wordt dat peilingen vervangen kunnen worden door naar tweets te kijken. Misschien dat dat in een first-past-the-post kiesstelsel waar turnout en dus enthousiasme cruciaal is ook daadwerkelijk relatief goed kan werken.
Wat betreft meerpartijenstelsels met proportionele kiesstelsels spelen echter toch heel wat andere zaken. Gewone peilingen slagen er al minder in om uitslagen te voorspellen en ik vrees dat dat alleen maar erger wordt wanneer men Twitter wil gebruiken. In dat verband is het interessant om naar een mooie academische discussie tussen Jungherr, Jürgens & Schoen (2011) en Tumasjan, Sprenger, Sandner & Welpe (2010) over de Duitse verkiezingen te kijken. Jungherr et al. tonen aan dat sommige partijen (in dit geval de Piratenpartij) de hele voorspellende waarde van de tweets onderuit kunnen halen. Als je deze partijen uit de analyse wil wegfilteren omdat ze de resultaten compleet veranderen, moet je als onderzoeker toch weer gebruik maken van… de peilingen.
Hoe je het ook draait of keert: peilingen zullen voorlopig nog wel even ‘here to stay’ zijn. Geen tweet die dat kan veranderen.
Gijs Schumacher zegt
Interessant punt Kristof. We komen hier later nog op terug, want Rens Vliegenthart heeft ook wat interessante resultaten…