In een recent verschenen artikel presenteren Jennifer Golbeck en Derek Hansen een methode om de ideologie van Twitterpublieken te meten. Ze passen deze methode vervolgens toe op volgers van verschillende Amerikaanse nieuwsorganisaties, denktanks, overheidsinstellingen en belangengroepen, waar – op het eerste gezicht althans – tamelijk geloofwaardige resultaten uit komen rollen.
Het idee achter de methode is eigenlijk vrij intuïtief (maar lees uiteraard het artikel voor de volledige verantwoording door de auteurs zelf).
- In de Verenigde Staten wordt het stemgedrag van leden van het Congres nauwgezet bijgehouden (zie hier en hier). Voor afzonderlijke Congresleden is dus eenvoudig te achterhalen hoe conservatief of liberaal die zijn.
- Golbeck en Hansen nemen de ideologie van deze politici als uitgangspunt en kijken vervolgens naar hun Twittervolgers. Iemand die meer Republikeinen dan Democraten volgt zal wel conversatiever zijn, zo is de gedachte. De individuele ideologiescore van een twitteraar is de gemiddelde ideologiescore van alle gevolgde Congresleden.
- Tenslotte nemen de onderzoekers een Twitteraccount – bijvoorbeeld die van de National Rifle Association of de New York Times – en berekenen een (gewogen) gemiddelde aan de hand van de ideologiescore van hun afzonderlijke volgers.
Toegepast op verschillende media zien we het volgende beeld met Fox News en de Drudge Report op rechts (in politieke zin) en NPR en de New York Times op links:
We kunnen deze scores ook vergelijken met de ideologische kleur van dezelfde mediaorganisaties. Tim Groseclose heeft in kaart gebracht hoe liberaal of conservatief de bovengenoemde media zijn aan de hand van de bronnen die zij raadplegen voor hun berichtgeving (zie ook dit boek). Groseclose laat nadrukkelijk opiniepagina’s en editorials buiten beschouwing en concentreert zich op daadwerkelijke berichtgeving.
Ik heb de resultaten van Golbeck en Hansen hieronder afgezet tegen die van Groseclose en Milyo en de samenhang is toch wat matigjes. Met name de scores voor de Wall Street Journal en de Drudge Report bij Groseclose en Milyo zijn verrassend te noemen (zie pp. 1212-1215). Het lijkt me toch voor de hand liggen dat ideologie van consument en nieuwsbron in grote mate overlappen, dus één van de twee teams (of beide) lijkt toch ergens in hun meting in de fout te gaan.
Iedere nieuwe meting moet uiteraard worden getoetst worden op haar geldigheid, maar uiteindelijk is de methode van Golbeck en Hansen zo aantrekkelijk vanwege de schier oneindige mogelijkheden. In principe zou je iedere potentieel relevante politieke actor op deze manier moeten kunnen plaatsen in een ideologische ruimte. Golbeck en Hansen laten zien dat de methode lijkt te werken voor belangengroepen en overheidsinstellingen. Wie probeert iets soortgelijks voor Nederland? Of bestaat het al?
Tom Louwerse zegt
Interessant Armèn. Misschien de auteurs van het artikel jouw grafiekje ook even toesturen om te laten zien hoe het grafisch weergeven van resultaten wel moet? In het originele artikel hebben ze er een soort slechte infographic van gemaakt…
Armen Hakhverdian zegt
De gustibus… 😉 Ik hou het meest van suffe, degelijke zwart-witgrafiekjes…
T.S. Antwerpen zegt
Sterk artikel. Toch heb ik één vraagje: Groseclose’s uitgangspunt om geen rekening te houden met editorials lijkt vreemd – zeker als men zijn studie afzet tegen die van Golbeck & Hansen. Een linkse kiezer zal toch eerder geneigd zijn linkse opiniestukken te lezen, ook al is de berichtgeving niet uitgesproken links of rechts?
Armen Hakhverdian zegt
Ja, daar heb je een punt. Misschien is die samenhang wel sterk op het moment dat je de opiniebijdrages, editorials etc wel meeneemt in de meting van de ideologie van media outlets.