• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
StukRoodVlees

Politicologie en actualiteit

  • OVER SRV
  • AUTEURS
  • CATEGORIEËN
  • ARCHIEF
  • CONTACT

Voorspelling van de mogelijke coalitieakkoorden van 2021

door Frans Stokman, Lars Padmos 11/05/2021 3 Reacties

Voor de zesde keer voorspellen we de uitkomsten van de coalitieonderhandelingen. In vergelijking met eerdere jaren is het correct voorspellen van de coalitieonderhandelingen van 2021 waarschijnlijk het lastigst. Er zijn namelijk drie eigenschappen van de verkiezingen van 2021 die het voorspellen bemoeilijken.

Allereerst de aanloop naar de verkiezingen. Waar normaal gesproken tijdens de verkiezingscampagne het gaat over voor partijen belangrijke thema’s, stond nu de coronacrisis en de aanpak centraal. Informatie over partijen hun posities en het belang wat partijen hechten aan de voor hun belangrijke beslispunten kon minder verkregen worden uit de debatten. Ten tweede heeft de verkiezingsuitslag een verder gefragmenteerd speelveld in de Tweede Kamer opgeleverd. Maar liefst 17 partijen, waarbij de grootste partij slechts 34 zetels heeft, drie partijen 1 zetel hebben en er veel partijen tussen de 5 en 9 zetels hebben. Hierdoor zijn niet alleen meer partijen nodig voor een meerderheid, maar ook het aantal mogelijke formaties is daardoor groot. Deze fragmentering is overigens een ontwikkeling die al langer zichtbaar is in de Nederlandse politiek. Ten derde heeft de publicatie van de notities van de verkenner en de commotie die daarop volgde grote schade berokkend aan het coalitieproces en het onderlinge vertrouwen tussen de partijen. De bereidwilligheid van partijen om met elkaar samen te werken is daardoor afgenomen. Sommige partijen lijken zich zelf ook al buitenspel te hebben gezet door het steunen van moties van wantrouwen tegenover de fractievoorzitter van de grootste partij, de VVD.

De drie voorgaande aspecten bemoeilijken het voorspellen van mogelijke coalitieakkoorden. Des te meer reden om los van alle gebeurtenissen objectief vanuit de partijprogramma’s te kijken welk beleid te verwachten is bij verschillende coalities en welke coalities het meest waarschijnlijk zijn. Wij hebben op 12 hoofdonderwerpen de beleidsstandpunten en prioriteiten van zes politieke partijen bepaald. Deze hoofdonderwerpen zijn gebaseerd op hun verkiezingsprogramma’s en de analyses van het CPB en PBL. De relatieve invloed van de partijen in de onderhandelingen is bepaald op basis van de zetelverdeling in de nieuwe Tweede Kamer. Met het REX Decide Model zijn vervolgens slaagkans en uitkomsten van onderhandelingen binnen coalities voorspeld.

Partijen, zetels en meerderheidscoalities

In deze studie hebben we alleen partijen meegenomen die beschouwd mogen worden als potentiële coalitiepartijen én hun partijprogramma’s hebben laten doorrekenen door het CPB en PBL. Deze laatste restrictie is nodig omdat wij bij een aantal onderdelen van de mogelijke coalitieakkoorden gebruik maken van de doorrekeningen van de partijprogramma’s door deze twee bureaus. In de media worden ook VOLT en JA21 genoemd als mogelijke coalitiepartners, maar deze vallen af omdat hun partijprogramma’s niet zijn doorberekend. Datzelfde geldt voor de PVV.

Tabel 1 geeft de zetelverdeling van de potentiële coalitiepartijen in de Tweede Kamer. In coalitieonderhandelingen is de invloed van de partijen egaler verdeeld dan in de Tweede Kamer, omdat beslissingen in de Tweede Kamer genomen worden met enkelvoudige meerderheden, terwijl die in coalitieonderhandelingen genomen worden op basis van unanimiteit. Daarom hebben wij als indicator van de potentiële invloed in de onderhandelingen de derdemachtswortel genomen van het aantal zetels in de Tweede Kamer. Daarmee blijven grotere partijen een groter gewicht houden, maar is de invloedverdeling aanzienlijk egaler.

PartijZetelsPotentiële invloed
VVD340.10376078
D66240.09149856
CDA150.07823017
PvdA90.06598188
SP90.06598188
GL80.06067967
CU50.05424177
Tabel 1: Zetelverdeling en relatieve invloed van de beschouwde potentiële coalitiepartijen in de onderhandelingen

Met deze restricties zijn eigenlijk alleen coalities mogelijk waarin zowel de VVD als D66 en CDA participeren. Zonder de VVD zijn zelfs zeven partijen nodig om een meerderheid van 76 zetels te halen! We hebben dan ook alleen coalitieakkoorden van de volgende partijen onderzocht, VVD, D66, CDA, CU, PvdA en GL. De onderzochte coalities hebben we weergegeven in Tabel 2.

CoalitiePartijen Zetels
RechtsVVD/D66/CDA+CU78
BreedVVD/D66/CDA+PvdA +GL90
Midden sociaalVV/D66/CDA+PvdA82
Midden duurzaamVVD/D66/CDA+GL81
Tabel 2: Mogelijke coalities en aantal zetels

Hoofdonderwerpen in de coalitieonderhandelingen: beleidsposities van de politieke partijen en hun belang bij een uitkomst dicht bij hun positie

Wij voorspellen coalitieakkoorden op basis van 12 issues (onderwerpen). Zes issues betreffen voorstellen van de politieke partijen voor extra uitgaven op drie beleidsterreinen (onderwijs, milieu en defensie). Drie andere issues hebben betrekking op verhoging van milieubelasting, lastenontwikkeling voor het bedrijfsleven en verwachte percentage CO2-reductie in 2030. Al deze issues zijn op verzoek van de politieke partijen doorgerekend door het Centraal Plan Bureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Bij vijf van deze issues gaat het om de financiële effecten voor het overheidsbudget, bij de zesde om het percentage CO2-reductie in 2030 die door de maatregelen wordt gerealiseerd.

Bij de zes andere issues zijn de beleidsvoorstellen kwalitatief van aard. Daarvoor hebben wij zelf de posities van de partijen ingeschat en op een schaal van 0-100 geplaatst. Het gaat hierbij om maatregelen op het gebied van zekerheid op het werk, marktwerking in de zorg, vreemdelingenbeleid, verduurzaming van de landbouw, hervorming van de woningmarkt en grootte van het minimumloon. De alternatieven op deze inhoudelijke issues zijn zo op een schaal van 0 tot 100 geplaatst dat lage scores meer rechtse standpunten representeren en hogere meer linkse (zie bijlage 1 voor de omschrijvingen van de posities op deze schalen).

Tabel 3 geeft een overzicht van de 12 issues.[1] Bijlage 1 geeft voor de zes partijen hun posities en een inschatting hoe belangrijk zij het vinden om in een regeerakkoord een uitkomst dicht bij hun positie te krijgen.

IssuesCPBPBLVerkiezingsprogramma’s
1. Extra onderwijsuitgaven (mld. euro’s)X  
2. Verhoging defensie uitgaven (mld. euro’s)X  
3. Lastenontwikkeling bedrijfsleven (mld. euro’s)X  
4. Verhoging milieubelasting (mld. euro’s)X  
5. Verhoging milieu uitgaven (mld. euro’s)X  
6. Klimaatdoelstellingen 2030 X 
7. Zekerheid werk (zekerheid)X X
8. Marktwerking zorg (zorg)X X
9. Vreemdelingenbeleid (vreemd)  X
10. Verduurzaming landbouw (landbouw) XX
11. Hervorming woningmarkt (woningmarkt) XX
12. Nivelleringseffecten (minimumloon)X  
Tabel 3: Overzicht van de 12 issues in het onderzoek

Het besluitvormingsmodel

In het REX Decide Model ruilen partijen bilateraal posities uit om steun te verwerven van andere partijen op voor hen relatief belangrijke issues. In deze bilaterale ruilen krijgen beide partijen een gelijke nutswinst die maximaal is als een van de partijen helemaal naar de positie van de ander gaat in ruil voor een gedeeltelijke concessie aan de ander op het andere issue. Omdat dit laatste meestal niet gelijk is aan een expliciet gedefinieerde positie, bepaalt het REX model die verschuiving met een random component, waardoor ook betrouwbaarheids-marges van de uitkomsten (voorspellingen) kunnen worden bepaald (zie voor verdere informatie https://stokman.org/decide-model.htm).

Resultaten voor de vier coalities, meest waarschijnlijke en meest wenselijke formatie.

Op vier issues zijn de uitkomsten van de onderhandelingen onafhankelijk van de coalitie: de omvang van de defensie- en onderwijsuitgaven, de lasten voor het bedrijfsleven en de gerealiseerde CO2 reductie in 2030. Te zien is in Tabel 4 dat de uitkomsten in iedere coalitie redelijk dichtbij elkaar liggen.

 Coalitie 
IssueRechtsMidden duurzaamMidden sociaalBreed 
1. Onderwijs8.78.78.78.7mld. euro’s
2. Defensie1.21.21.21.3mld. euro’s
3. Lasten bedrijven3.63.64.75.8mld. euro’s
4. Klimaatdoel58606061% CO2
Tabel 4: Overwegend gelijke resultaten, ongeacht coalitie

Op de acht overige issues zijn de resultaten overwegend coalitie-afhankelijk, zoals Tabel 5 laat zien. De belangrijke uitkomsten hebben we dikgedrukt en cursief gemarkeerd. Hieronder bespreken we telkens de belangrijkste uitkomsten binnen een coalitie ten opzichte van de uitkomsten in de andere coalitie.

 Coalitie 
IssueRechtsMidden duurzaamMidden sociaalBreed 
5. Milieubelasting5.16.43.16.3 
6. Milieu-uitgaven1.63.51.83.9 
7. Zekerheid654645 
8. Zorg819729 
9. Vreemdelingen381665 
10. Landbouw17231326 
11. Woningmarkt36546671 
12. Nivelleringseffecten10105957 
Tabel 5: Overwegend coalitie-afhankelijke resultaten

De Rechtse coalitie wijkt vooral af door de hoge score op het issue van de vluchtelingen, de prioriteit van de Christen Unie. De CU is bereid duidelijk belangrijke concessies te doen op landbouw-, milieubeleid en woningmarkt, maar dit leidt niet tot overeenstemming over het vreemdelingenbeleid tussen VVD en CU. Voor zowel de VVD als de CU is het vreemdelingenbeleid het belangrijkste issue, maar hun posities staan lijnrecht tegenover elkaar met de positie 0 voor de VVD en de positie 90 voor de CU. De uitkomst van 38 voor het vluchtelingenissue is dan ook een uitkomst die voor beide partijen onacceptabel is. Ons model voorspelt dan ook dat deze coalitie dan ook niet tot stand zal komen.

In de Midden duurzame coalitie krijgt GroenLinks belangrijke concessies voor verhogingen van milieubelasting en milieu-uitgaven, maar deze blijven controversieel. Dat is in mindere mate bij landbouw en zorg. Voor deze winsten moet GroenLinks belangrijke concessies doen op de sociale issues, met name op zekerheid, nivelleringseffecten en vluchtelingen. Ook deze coalitie zal niet of uiterst moeilijk tot stand komen.

In de Midden Sociale coalitie weet de PvdA belangrijke winst te behalen op de issues Nivelleringseffecten, sociale zekerheid, woningmarkt ten koste van de milieu-issues en landbouw. In deze coalitie blijven er minder controverses over dan in die van Midden Duurzaam.

In de Breed coalitie weten PvdA en GroenLinks samen zowel de sociale als duurzame issues beter te realiseren. In Breed blijven landbouw en milieu-uitgaven behoorlijk controversieel, maar overigens lijken er geen grote problemen te ontstaan:

Issue Uitkomsten 
1. Onderwijs 8.74 mld. euro (dichtbij D66) 
2. Defensie uitgaven 1.35 mld. euro (dichtbij CDA) 
3. Lasten bedrijven 5.77 mld. euro (dichtbij CDA) 
4. Klimaatdoel 61% CO2-reductie (dichtbij D66, GL) 
5. Milieu belasting 6,28 mld. euro (dichtbij GL, D66) 
6. Milieu uitgaven 3.93 mld. euro (dichtbij GL) 
7. Zekerheid SQ: handhaven ontslagrecht (dichtbij CDA) 
8. Zorg Minder marktwerking, zorgpremies niet omhoog, hoger salaris en meer zeggenschap voor verpleegkundigen (dichtbij CDA) 
9. Vreemdelingenbeleid Illegaal verblijf strafbaar, quotum kan 0 zijn, vergunning voor 3 jaar (dichtbij VVD) 
10. Landbouw SQ: structurele stikstofaanpak, krimp veestapel met gerichte opkoop + technologische innovatie (dichtbij CDA en VVD) 
11. Woningmarkt  Meer overheid voor oplossen tekort en betaalbaarheid, sociale huur 40% bouwen, huurprijsstijging vrije sector sterk reguleren (dichtbij GL en PvdA) 
12. Nivelleringseffecten Stijging 13,3% bij 36 uur; gekoppelde uitkeringen volgen stijging (dichtbij PvdA) 
Tabel 6: Uitkomsten Breed en dichtbij positie partij

Concluderend is onze aanbeveling aan PvdA en GroenLinks dat zij eerst afspreken alleen samen in een coalitie met VVD, CDA en D66 gaan. Alleen dan krijgt Nederland een breed gedragen economisch, sociaal en duurzaam beleid in een context waarin ook de VVD, CDA en D66 erkennen dat de lage lonen en de sociale uitkeringen omhoog moeten en alle partijen gebonden zijn aan internationale afspraken over het klimaat.


Afbeelding: Treveszaal. Flickr/MinPres (CC-BY 2.0)

Bijlage 1:

Issue 1: Extra onderwijs uitgaven in mld. euro’s.

PartijenPosities in mld. euro’sBelang
VVD1,30,5
CDA2,60,45
D668,70,9
CU5,70,5
PvdA9,20,7
GL9,70,6
CoalitieUitkomsten
Rechts8,7
Midden duurzaam8,75
Midden sociaal8,71
Breed8,74

Issue 2: Extra defensie uitgaven in mld. euro’s.

PartijenPosities in mld. euro’sBelang
VVD2,60,7
CDA1,10,8
D660,10,4
CU0,60,5
PvdA00,4
GL-1,70,3
CoalitieUitkomsten
Rechts1,22
Midden duurzaam1,18
Midden sociaal1,23
Breed1,35


Issue 3: Verhoging lasten bedrijven in mld. euro’s.

PartijenPosities in mld. euro’sBelang
VVD3,61
CDA5,40,7
D6615,40,6
CU11,40,4
PvdA41,70,9
GL12,70,5
CoalitieUitkomsten
Rechts3,6
Midden duurzaam3,6
Midden sociaal4,7
Breed5,77


Issue 4: Te realiseren CO2-reductie in 2030.

PartijenPosities in mld. euro’sBelang
VVD410,6
CDA460,5
D66600,85
CU520,8
PvdA550,8
GL631
Voor de positie van de VVD hebben we gebruik gemaakt van de doorrekening van Kalavasta.
CoalitieUitkomsten
Rechts57,98
Midden duurzaam60,38
Midden sociaal59,85
Breed60,58

Issue 5: Extra milieubelasting in mld. euro’s

PartijenPosities in mld. euro’sBelang
VVD8,60,7
CDA0,30,5
D666,80,8
CU5,70,75
PvdA8,60,7
GL6,10,9
CoalitieUitkomsten
Rechts5,12
Midden duurzaam6,4
Midden sociaal3,1
Breed5,77


Issue 6: Extra milieu uitgaven in mld. euro’s.

PartijenPosities in mld. euro’sBelang
VVD0,30,6
CDA0,30,4
D661,90,7
CU0,70,45
PvdA1,80,45
GL4,30,9
CoalitieUitkomsten
Rechts1,64
Midden duurzaam3,46
Midden sociaal1,75
Breed3,93


Issue 7: Werk en zekerheid gezien vanuit werknemer.

WaardeBetekenis
0vrijwillige deelname pensioenfonds, aanpakken schijnconstructies
20ontslagrecht versoepelen, verplichte verzekering voor zzp-ers
40SQ handhaven ontslagrecht, geen verplichte verzekering
60duidelijke rechtspositie voor zzp’ers en korte betalingstermijn
90collectieve verzekering voor zzp’ers, verplicht recht op crisisinkomen
100collectieve verzekering voor zzp’ers en recht op goed pensioen
PartijenPositiesBelang
VVD00,8
CDA600,65
D66200,8
CU1000,5
PvdA701
GL800,7
CoalitieUitkomsten
Rechts1,22
Midden duurzaam1,18
Midden sociaal1,23
Breed1,35


Issue 8: Marktwerking zorg.

WaardeBetekenis
0Wettelijk minimumuurloon bij 36 uur zonder doorwerking op uitkeringen
10Stijging 10% zonder doorwerking op uitkeringen
30Stijging 10% met 36 uur met alleen doorwerking op bijstand
40Stijging 10% bij 36 uur met koppeling minimumuitkeringen en AOW
60Stijging 13,3% bij 36 uur gekoppelde uitkeringen volgen stijging
90Stijging 20% bij 36 uur gekoppelde uitkeringen volgen stijging.
100Stijging 22,3% bij 36 uur gekoppelde uitkeringen volgen stijging
PartijenPositiesBelang
VVD100,7
CDA00,3
D66300,4
CU4040
PvdA600,8
GL900,7
CoalitieUitkomsten
Rechts10,18
Midden duurzaam10
Midden sociaal59,27
Breed57,28

Issue 9: Vreemdelingenbeleid.

WaardeBetekenis
0Illegaal verblijf strafbaar, quotum kan 0 zijn, vergunning voor 3 jaar
20Quotum op draagvlak maar wel humaner beleid
30SQ: quotum op 500, humaan beleid, vergunning voor 5 jaar
60Quotum maar wel verhoging, humaner beleid, geen strafbaarstelling
90Geen beperkend quotum en 5000 van de meest kwetsbare vluchtelingen opnemen, uitbreiding bed, bad, brood en begeleiding
100Verblijfstatus automatisch als terugkeer niet mogelijk is, verruiming rechten vluchteling
PartijenPositiesBelang
VVD    00.8
CDA  400.7
D66  600.65
CU  900.9
PvdA  600.3
GL1000.75
CoalitieUitkomsten
Rechts38
Midden duurzaam16
Midden sociaal  6
Breed  5


Issue 10: Verduurzaming van de landbouw.

WaardeBetekenis
0Veestapel niet halveren, minder middelen voor uitkoop, technologische innovatie
30SQ: structurele stikstofaanpak: krimp veestapel met gerichte opkoop + technologische innovatie
40Structurele stikstofaanpak + extra middelen voor gerichte opkoop
60Extra middelen voor halvering veestapel, focus op gerichte opkoop
70Extra middelen voor halvering veestapel, focus op grootschalig opkoop
100Extra middelen voor halvering veestapel, focus op grootschalige opkoop, verbod op megastallen
PartijenPositiesBelang
VVD    00,5
CDA    00,9
D66  900,75
CU  400,7
PvdA  700,5
GL1000,85
CoalitieUitkomsten
Rechts16,97
Midden duurzaam22,70
Midden sociaal13,21
Breed25,75

Issue 11: Hervorming woningmarkt

WaardeBetekenis
0SQ: vooral marktpartijen voor oplossen woningtekort
15Marktwerking maar meer overheid voor woningtekort, verruiming capaciteit en bevoegdheden en bevoegdheden woningcorporaties
30Marktwerking maar meer overheid voor oplossen tekort en betaalbaarheid, verruiming capaciteit, beperk huurprijsstijging vrije sector
70Meer overheid voor oplossen tekort en betaalbaarheid, sociale huur 40% bouwen, huurprijsstijging vrije sector sterk reguleren
80Veel meer overheid voor betaalbare woningen, vrije huursector reguleren, beleggers zwaarder belasten
100Marktwerking afschaffen, huur verlagen en bevriezen, mogelijkheid tot onteigening
PartijenPositiesBelang
VVD00.55
CDA150.5
D66300.5
CU400.65
PvdA800.75
GL700.65
CoalitieUitkomsten
Rechts36
Midden duurzaam54
Midden sociaal66
Breed71


Issue 12: Nivelleringseffecten (minimumloon)

WaardeBetekenis
0Wettelijk minimumuurloon bij 36 uur zonder doorwerking op uitkeringen
10Stijging 10% zonder doorwerking op uitkeringen
30Stijging 10% met 36 uur met alleen doorwerking op bijstand
40Stijging 10% bij 36 uur met koppeling minimumuitkeringen en AOW
60Stijging 13,3% bij 36 uur gekoppelde uitkeringen volgen stijging
90Stijging 20% bij 36 uur gekoppelde uitkeringen volgen stijging.
100Stijging 22,3% bij 36 uur gekoppelde uitkeringen volgen stijging
PartijenPositiesBelang
VVD100,7
CDA00,3
D66300,4
CU400,6
PvdA600,8
GL900,7
CoalitieUitkomsten
Rechts10,18
Midden duurzaam10
Midden sociaal59,27
Breed57,28

[1] In dit onderzoek is ervoor gekozen om niet een medisch-ethisch issue op te nemen. In de Tweede Kamer zijn onlangs al twee initiatiefvoorstellen door D66 ingediend. Wij nemen aan dat deze daarom geen rol spelen in de coalitieonderhandelingen. Indien dit wel een rol speelt, dan heeft een coalitie met CU minder slagingskans.

Filed Under: Regering en beleid, Uncategorized Tagged With: beleid, coalitie, coalitieformatie, regeerakkoord

Over de auteurs

Frans Stokman
Frans Stokman (1941) studeerde politicologie en promoveerde aan de UvA; van 1977-2006 was hij hoogleraar en daarna honorair hoogleraar aan de RuG bij Sociologie. Zijn hoofdspecialisatie is politieke besluitvorming. De door hem en Reinier van Oosten ontwikkelde methodiek DECIDE is door hem en diverse medewerkers toegepast op besluitvorming in het bedrijfsleven en in de politiek op lokaal, nationaal en internationaal niveau.
Website: http://www.stokman.org/
  • Sociale media links 
Lars Padmos
Lars Padmos (1995) studeerde Sociologie aan de Rijksuniversiteit te Groningen en is Beleidsmedewerker Statenfractie D66 Fryslân. Hij blogt op persoonlijke titel.
  • Sociale media links 

Reader Interactions

Comments

  1. Ronald Heijman says

    11/05/2021 at 11:24

    Interessante analyse en overzicht waar partijen en richtingen voor staan. Inderdaad lastig voorspelbaar vanuit de inhoud, maar beter voorspelbaar vanuit de noodzaak voor NL, de actuele trends en de politieke situatie.
    Een brede coalitie heeft dan de beste papieren, vanuit een meerderheidskabinet, met zwakker alternatief van een minderheidskabinet met gedoogconstructie op links. Een uitruil op thema’s zal dan in beide gevallen noodzakelijk zijn. Dus toch continu overleg tussen kabinet en partijleidingen.

    Log in om te reageren
  2. Steven Verbanck says

    18/05/2021 at 17:43

    Hoe berekenden jullie de cijfers “Potentiële invloed” in tabel 1 ? Het zou de derdemachtswortel van het zetelaantal zijn, maar de derdemachtswortel van bv. 8 (zetelaantal GL) is 2 en niet 0,06. (en van 8/150^1/3=0,38)

    Log in om te reageren
    • Frans Stokman says

      20/05/2021 at 09:27

      Als eerste stap gaan we uit van de zetelverdeling van alle partijen. Daarvan uitgaand, hebben we voor elke partij de fractie van de zetels genomen. Van die fractie hebben we de 3de machtswortel berekend en die wederom als fractie over alle zetels genomen.
      Dus voor de PvdA: 9 zetels, zijnde een fractie van 0.06 van alle 150 zetels. De derdemachtswortel daarvan is 0.39148676. Deze derdemachtswortels sommerend over alle partijen geeft een som van 5.95071041. Als fractie krijgen we dan een relatieve macht van 0.065788824 voor de PvdA.

      Log in om te reageren

Geef een antwoord Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primary Sidebar

Volg ons

  • Facebook
  • Twitter
  • RSS Feed

Populaire berichten

De ideologie van Forum voor Democratie

De ongemakkelijke realiteit van de antivaccinatie-beweging

Wat als… Nederland het Britse kiesstelsel zou hebben?

Willekeurige berichten

Hoe links is Syriza? En wat kunnen we van ze verwachten?

Gemengde gevoelens? – Hot Politics Lab Online Sessie 6 met Chris Karpowitz en Joshua Gubler

Aflevering 78 – EU-leiders bereiken akkoord tegen een hoge politieke prijs, met Matthias Matthijs

Podcast

Episode 106 – “I’m f**king furious and I don’t f**king care anymore”, with Rob Ford

Rob Ford (University of Manchester) joins us to discuss the resignation of Liz Truss and the sorry … [Lees verder...]

Episode 105 – A new prime minister and a new monarch, with Rob Ford

For the first time ever, the UK acquired a new prime minister and a new monarch in the same week. … [Lees verder...]

Aflevering 104 – Terugblik gemeenteraadsverkiezingen, met Josje den Ridder, Simon Otjes en Tom van der Meer

We gaan de gemeenteraadsverkiezingen nabeschouwen met Josje den Ridder (SCP), Simon Otjes … [Lees verder...]

Populisme

Plaatjes van de electoraatjes: de radicaal-rechtse ruimte

Over anderhalve week stemmen we voor de Provinciale Staten en de waterschappen. Waar zullen we – … [Lees verder...]

Analyse van raadsinstrumenten laat zien: ook in gemeenteraden heerst het monisme

Het is alweer ruim een half jaar geleden dat de gemeenteraadsverkiezingen plaatsvonden. Inmiddels … [Lees verder...]

Gevoelens van culturele afstand als verklaring voor de opleidingskloof in anti-establishment-opvattingen en -gedrag

In veel Westerse democratieën leven onder een aanzienlijk deel van de bevolking … [Lees verder...]

Blogroll

  • Andrew Gelman
  • Ballots & Bullets
  • Fight Entropy
  • FiveThirtyEight
  • The Monkey Cage
  • The Upshot
  • Wonkblog
  • OVER SRV
  • AUTEURS
  • CATEGORIEËN
  • ARCHIEF
  • CONTACT

© 2023 StukRoodVlees

Copyright © 2023 · SRV Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in