• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to primary sidebar
StukRoodVlees

Politicologie en actualiteit

  • OVER SRV
  • AUTEURS
  • CATEGORIEËN
  • ARCHIEF
  • CONTACT

Zal Europe En Marche het politieke landschap in het Europees Parlement in beweging brengen?

door Simon Otjes, Harmen Van der Veer 11/07/2018 1 Reactie

Photo by DAVID ILIFF. License: CC-BY-SA 3.0
Photo by DAVID ILIFF. License: CC-BY-SA 3.0

Over één jaar zijn de Europees Parlementsverkiezingen. Naar die uitslag kijken veel Europa-watchers reikhalzend uit. Niet alleen maar vanwege de uitslag maar meer nog vanwege de mogelijke herschikking van het Europees Parlement.

De reden hiervoor is dat de pro-Europese Franse president, Emmanuel Macron, de mogelijkheid verkent om een eigen fractie te vormen. Macron zei eerder dat “Europa er democratisch op vooruit gaat als er een politieke herschikking plaats vindt” en dat “het mogelijk [is] om een eigen fractie te vormen en ik geloof dat Europese hervormers een roeping hebben om andere bewegingen rond zich te verenigen”. Een nieuwe fractie zou hiermee de dominantie van de twee grootste fracties in het Europees Parlement, de sociaal- en christendemocraten kunnen doorbreken. En Marche wil daardoor de nieuwe bepalende kracht in Europa worden.

Wie doet er mee?

In december was er sprake van een lijst van zeventig parlementariërs uit eenentwintig landen die zich achter het Europese project van Macron zouden scharen. De lijst zou gepresenteerd worden door Gilles Pargneaux, een Franse socialistische Europarlementariër. Dit bleek uiteindelijk bluf te zijn.

Niettemin, onderhoudt Macron in elk geval goede banden met de Spaanse partij Ciudadanos. Een woordvoerder van Macron zei op een bijeenkomst van deze links-liberale Spaanse partij dat “we deel [uitmaken] van dezelfde politieke familie en we de diagnose dat het oude tweepartijensysteem is uitgeput [delen]”. Ook de Italiaanse Democratische Partij, nu lid van de sociaaldemocratische fractie, staat dichtbij Macron.

Guy Verhofstadt, de Belgische liberaal en een zeer uitgesproken pro-Europese politicus, was aanwezig op de start van de Grand March for Brussel, de Franse huis-aan-huiscampagne waarin Macron en zijn campagnevoerders over Europa praten. Van een fusie van Europe En Marche met de liberale fractie in het Europees Parlement (ALDE) is nu nog geen sprake. Nadenken over fractievorming is volgens Verhofstadt “oude politiek”. Macron heeft aangegeven dat hij liever een nieuwe “fractie van progressieve Europese krachten” begint. Bij een bestaande fractie aansluiten staat haaks op zijn ambitie om de Europese politiek te transformeren. De Duitse liberalen vrezen dat een nieuwe fractie rondom Marcon kan leiden tot het uiteenvallen van de liberale fractie. Een andere partij, de Italiaanse Vijfsterrenbeweging, is door Frankrijk afgewezen als partner. Zij zouden te demagogisch, populistisch en Eurosceptisch zijn voor En Marche.

 

Het huidige landschap

Op dit moment, weergegeven in figuur 1, bestaat het Europees Parlement uit acht fracties: de grootste zijn de pro-Europese centrum-rechtse Europese Volkspartij die met name bestaat uit christendemocraten (in blauw). De tweede partij zijn de sociaaldemocratische en pro-Europese centrumlinkse Socialisten & Democraten (rood). Daarnaast is er de eerdergenoemde liberale pro-Europese middenfractie ALDE (geel). Ook is er een Groene fractie (in lichtgroen), een verbond van eurosceptische linkse partijen (in donkerrood), en drie eurosceptische rechtse fractieen rondom respectievelijk de Britse conservatieven, UKIP en Front National (in donkergroen, lichtblauw, oranje).

Het gevulde paarse rondje boven is En Marche. De grijze punten zijn partijen die niet in een fractie zitten.

We halen de positie over Europese integratie en de links-rechts dimensie uit de Chapel Hill Expert Survey. Dit zijn de posities die deze partijen hebben volgens experts. We kijken naar de EU integratie dimensie en de algemene links-rechts dimensie, die zowel sociaal-economische als sociaal-culturele items kan omvatten. We negeren hier de Britse partijen, omdat Groot-Brittannië uit de EU zal stappen voor de volgende verkiezingen. Met deze informatie kunnen we achterhalen welke fracties er logischerwijs gevormd kunnen worden na de verkiezingen van 2019. De toekomstige samenstelling van het Europees Parlement en van welke fracties er gevormd worden, is natuurlijk meer speculatie dan wetenschap. We kunnen hier echter juist wel vanuit een politicologisch perspectief systematische over nadenken.

Voor En Marche geldt bij fractievorming in de eerst plaats een ideologisch criterium, omdat dit belangrijk is bij het succesvol beïnvloeden van Europees beleid. Zij willen samenwerken met partijen die hun agenda delen. En Marche is een pro-Europese partij met een middenpositie op de algemene links-rechts dimensie . Zij zal naar bondgenoten zoeken die dit profiel delen. We kunnen de posities van de partijen in deze twee dimensionale ruimte gebruiken om systematisch te kijken welke partijen dichter en verder af van Macron staan.

 

 

Laten we En Marche en het pro-Europese en middengebied nader bekijken. Van drie partijen weten we dat ze genoeg in de buurt liggen van En Marche voor wederzijdse uitnodigingen: de Italiaanse Democratische Partij, het Spaanse Ciudadanos en de Vlaamse VLD. Deze zijn aan grafiek toegevoegd. De Italiaanse Democratische Partij staat vrij ver van En Marche af en er zijn meer dan zestig partijen die dichterbij En Marche staan dan deze Italiaanse centrumlinkse partij. Deze afstand is dus een redelijke schatting van welke fracties ideologisch gezien dicht genoeg bij En Marche staan om voor haar acceptabel te zijn. In de figuur zijn deze grenzen als een grote paarse cirkel ingetekend. Er zijn zes sociaaldemocratische partijen die dichterbij dan En Marche staan dan de Italiaanse Democratische Partij. Dit zijn twee sociaaldemocratische partijen uit Griekenland en één uit respectievelijk Spanje, Duitsland en Portugal en Luxemburg.  Meer dan de helft van de partijen die nu lid zijn van ALDE staan ook in deze zone. Bijna de helft van de leden van de christendemocratische EVP liggen in deze zone: het Poolse Burgerplatform waar president van Europese Raad Tusk lid van is, valt daaronder. Zonder meer de grootste partij die in deze zone staat is de Duitse CDU: centrumrechts en pro-Europees.

 

Leavers & Remainers

Veel partijen staan dus dichtbij En Marche. Maar zullen ze hun eigen fractie ook verlaten? Als de afweging puur inhoudelijk is, zullen partijen vertrekken als het middelpunt van de nieuwe fractie dichterbij hun eigen ideaalpunt is dan het middelpunt van de oude fractie. We nemen nu aan dat En Marche het middelpunt van de nieuwe fractie is. De huidige middelpunten van de sociaaldemocratische, liberale en christendemocratische fractie zijn weergegeven als sterren. Dit zijn gewogen gemiddelden, gebaseerd op het huidige zetelaantal. De sociaaldemocraten links van het midden, de liberalen net rechts van het midden en de christendemocraten weer verder rechts. Partijen die dichterbij En Marche staan dan het gemiddelde van hun fractie zijn weergeven met cirkels met een kruis er doorheen. Dit zijn drieëntwintig partijen waarvan elf christendemocraten, negen liberalen en twee sociaaldemocraten.

Hiertussen zitten D66 en Ciudadanos en vergelijkbare sociaalliberalen uit Zweden en Denemarken. Hieronder bevinden zich ook het Poolse Burgerplatform, en vergelijkbare ‘liberaal conservatieve partijen’ uit Letland en Bulgarije, aangevuld met christendemocraten uit Luxemburg, Italië, België, Malta en Tsjechië en de sociaaldemocraten uit Griekenland. Samen zijn deze groepen in het huidige Europees Parlement goed voor 79 zetels. Hoe groot deze partijen zullen worden in het toekomstige parlement is ook afhankelijk van de verkiezingsuitslag.

 

Macht of ideologie?

Of deze partijen die dus relatief dichtbij en Marche staan over zullen gaan, is maar zeer de vraag. Wij zijn er nu vanuit gegaan dat de afweging puur ideologisch is, maar macht speelt natuurlijk ook een rol. De christendemocraten zijn nu de grootste fractie in het Europees Parlement. Van een grotere fractie naar een kleinere fractie gaan betekent dat je macht verliest, wat een vertrek onaantrekkelijk maakt. Voor leden van de liberale fractie betekent overgaan naar En Marche de mogelijkheid om lid te worden van een grotere fractie. Hun overstap is waarschijnlijker. Er zijn nu eenentwintig zetels van liberalen die dichterbij En Marche staan dan bij de liberale fractie. Hun overstap is dus waarschijnlijker. Een breuk tussen de pro-Europese sociaalliberalen rondom En Marche en de meer eurosceptische en meer conservatief-liberale elementen, zoals de VVD en FDP is daarmee niet onwaarschijnlijk.

Een ding valt echter ook op: het middelpunt van de liberale fractie ligt in de zone die voor En Marche acceptabel is. Een samenvoeging van En Marche met ALDE zou een grotere verandering in het landschap van het Europees Parlement zijn dan een aparte groep rondom een Franse sociaal-liberale partij. Sterker nog: tussen 1994 en 1999 was er al zo’n fractie, de European Radical Alliance. Zeker als deze fractie ook in staat zou zijn om pro-Europese christendemocratische Europarlementariërs over te laten stappen, dan zou deze fractie mogelijk op meer dan 125 zetels in het Europees Parlement kunnen rekenen. De afstand met de sociaaldemocratische fractie (die nu 165 zetels heeft) wordt daarmee klein.

Kortom: vanzelfsprekend hangt veel af van de verkiezingsuitslag die nu nog onbekend is. Als En Marche met een redelijke delegatie in het Europees Parlement gekozen wordt, dan is de kans groot dat het politieke landschap daar wordt opgeschud: het zij omdat liberale fractie uiteenvalt of het zij omdat de liberale fractie aanzienlijk groeit.

Filed Under: EU en internationaal, Politieke partijen

Over de auteurs

Simon Otjes
Universitair docent Nederlandse Politiek bij de Universiteit Leiden en Onderzoeker bij het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen van de Rijksuniversiteit Groningen. Zijn onderzoek richt zich op de rol van politieke partijen in Nederland en Europa, met een bijzondere interesse voor de ruimtelijke modellen die politiek gedrag structureren.
Website: http://www.simonotjes.nl
  • Sociale media links 
Harmen Van der Veer
Harmen van der Veer werkt als data-analist voor zijn eigen bedrijf en doceert aan de Universiteit Leiden. Zijn interesses gaan uit naar de Europese Unie, parlementair gedrag en complexe onderzoeksmethodieken.
Website: https://harmen.net/
  • Sociale media links 

Reader Interactions

Comments

  1. Ronald says

    25/07/2018 at 15:52

    Politieke vernieuwing is voor een deel ook een generatiekwestie en kost dus (veel) tijd. En is verder afhankelijk van aansprekende politieke leiders die de kiezers voor hun denkbeelden mobiliseren, en draagvlak kunnen creëren voor de belangrijkste EU kwesties, zoals economie en verdeling van welvaart, zorg voor- en participatie door de kwetsbare en zwakkere groepen, veiligheid, migratie, klimaat etc. Maar de globale ontwikkeling vraagt ook veel rigoureuzere hervormingen. Daartoe geeft de menselijke historie aan dat ook de wal het schip eerst moet keren.
    Duidelijk is dat de oude indeling als politieke structuur niet goed meer werkt en dat dit juist ruimte geeft voor positieve en negatieve politieke ontwikkelingen.
    De m.i. negatieve, destructieve politieke ontwikkelingen hebben momenteel de overhand. Daardoor zijn identiteitspolitiek en korte termijn eigen belang in opmars. Reden te meer om positieve, constructieve ontwikkelingen te ondersteunen. En Marche er is daar één van.
    Maar is het genoeg?
    Van belangenbehartiging van conflicterende politieke partijen, landen en groepen (ideologisch en materieel) naar omvorming tot een integrale, meer harmonieuze regionale- en wereldmaatschappij met overkoepelende normen en waarden als: aarde, klimaat, rechten voor natuur, mens en dier, welvaart, welzijn, vrede, veiligheid en conflicthantering, en ontwikkeling randvoorwaarden voor continuïteit van de aarde, mens en dier.
    Ook de harde handhavingskanten van de nieuwe (internationale) politiek zijn daarbij functioneel en noodzakelijk:
    – opschoning foute regiems die de noodzakelijke hervormingen tegenhouden
    en hieraan niet bijdragen, de mensenrechten aan hun laars lappen,
    – ophouden met gemanipuleerde democratie als norm te verheffen
    – effectieve bestrijding zware criminaliteit en economische- en
    maatschappelijke uitbuiting en -manipulatie,
    – economie, financiën, rendement en bedrijven meer ten dienste van alle
    stakeholders stellen en daarop richten, binnen overkoepelende normen en
    waarden
    – snelle afbouw ondermijning van de aarde, natuur en klimaat als
    randvoorwaarde van ons bestaansrecht
    – internationale conflicten voorkomen en via neutrale internationale
    arbitrage oplossen en besluiten effectief afdwingen (diplomatiek, economisch
    en desnoods via veiligheidsmaatregelen)
    – vernietiging en verbod op massa vernietigings- wapens en – systemen en
    producten die aarde, natuur, klimaat, mens en dier in gevaar brengen.

    Nieuwe politiek is m.i. tegelijk globaal constructief, beschermend, genuanceerd, integraal, innovatief en economisch positief, maar tevens ook noodzakelijk hard en stevig om de continuïteit van ons allen te kunnen handhaven. Hierin zie ik een centrale rol voor een Verenigde Naties 3.0 en niet bij de gezamenlijke machtsblokken, zoals VS, EU, China en Rusland. Dat is een gepasseerd station van onvermogen van oude politiek.
    Dat geheel mis ik nog een beetje in een beweging als En Marche. Maar eigenlijk in bijna alle bewegingen. Dat maakt mij tamelijk pessimistisch tot aan het moment dat de wal het schip zal keren.

    Log in om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Primary Sidebar

Volg ons

  • Facebook
  • Twitter
  • RSS Feed

Populaire berichten

De ideologie van Forum voor Democratie

De ongemakkelijke realiteit van de antivaccinatie-beweging

Wat als… Nederland het Britse kiesstelsel zou hebben?

Willekeurige berichten

Zonder eigen kernwaarde zwabbert CDA

Waar op te letten in de laatste dagen van de Brexit-campagne?

Plaatjes van de electoraatjes: de Partij voor de Dieren

Podcast

Episode 106 – “I’m f**king furious and I don’t f**king care anymore”, with Rob Ford

Rob Ford (University of Manchester) joins us to discuss the resignation of Liz Truss and the sorry … [Lees verder...]

Episode 105 – A new prime minister and a new monarch, with Rob Ford

For the first time ever, the UK acquired a new prime minister and a new monarch in the same week. … [Lees verder...]

Aflevering 104 – Terugblik gemeenteraadsverkiezingen, met Josje den Ridder, Simon Otjes en Tom van der Meer

We gaan de gemeenteraadsverkiezingen nabeschouwen met Josje den Ridder (SCP), Simon Otjes … [Lees verder...]

Populisme

Analyse van raadsinstrumenten laat zien: ook in gemeenteraden heerst het monisme

Het is alweer ruim een half jaar geleden dat de gemeenteraadsverkiezingen plaatsvonden. Inmiddels … [Lees verder...]

Gevoelens van culturele afstand als verklaring voor de opleidingskloof in anti-establishment-opvattingen en -gedrag

In veel Westerse democratieën leven onder een aanzienlijk deel van de bevolking … [Lees verder...]

Aflevering 94 – De ‘Heilige Alliantie’ tussen orthodoxe christenen en radicaal-rechts, met Sander Rietveld

Mijn gast van vandaag is Sander Rietveld, politicoloog en onderzoeksjournalist bij Zembla. Sander … [Lees verder...]

Blogroll

  • Andrew Gelman
  • Ballots & Bullets
  • Fight Entropy
  • FiveThirtyEight
  • The Monkey Cage
  • The Upshot
  • Wonkblog
  • OVER SRV
  • AUTEURS
  • CATEGORIEËN
  • ARCHIEF
  • CONTACT

© 2023 StukRoodVlees

Copyright © 2023 · SRV Theme op Genesis Framework · WordPress · Log in